FITNESS cviky, které škodí tělu – 5 odhalených hrůz

Publikováno: 29. července 2015

Spousta lidí je stále dělá. Patříte mezi ně? Pokud jste fitness profesionál, tak doufáme, že jste se následující pětice fitness hrůz už dávno vzdali. Nebo snad ne?

5 cviků, nad kterými lidé, kteří o anatomii těla něco vědí, trnou hrůzou z možného zranění, okomentoval master trenér Jakub Wurzel.

Sedy – Lehy

Sedy / lehy

Když nás dával Bůh dohromady a tvořil jediného tvora na planetě přizpůsobeného pro vzpřímenou chůzi, běhání, skákání, lezení a další srandy, asi netušil, že časem sejdeme ze správné cesty.

Snad ani nepředpokládal, že si lehneme na zem a při fixované pánvi budeme přetěžovat již tak dost přetížené svaly. Jestli stále ještě v tréninku sklouzáváte k sedům lehům s cílem vytvarovat „buchty“, tak tohle vám výsledek nepřinese.

Jde o naprosto nepotřebný a nefunkční cvik, který v celotělovém tréninku není potřeba. Definici břišních svalů můžete spatřit od určité kompozice složení těla a té dosáhnete komplexními cviky, vyváženým tréninkovým programem s cílem harmonie těla.

Těžko posilováním jednoho subsystému bez návaznosti na další.

Abdukce/addukce na strojích

cviky na strojích

Boženko PROČ!?

Samozřejmě beru, že když někoho vidím na stroji tak předpokládám, že mu jde více o rozvíjení struktury (hmoty), než funkčnosti či efektivity.

Funkčnost našeho těla se dá těžko trénovat v sedě a ještě hůře na strojích. Těžko jsem řekl jen proto, aby zarytý „srojmistr“ nepřestal číst. Pakliže vám však jde o atletický přístup k tréninku, stroje jsou vám k ničemu.

Vše jde dělat v jiných polohách a komlexněji, při chůzi, plazení, lezení s využitím expanderů. Chcete být hbitější, bratnější, rychlejší nebo… strojmistr?

Mrtvý tah na Qasimoda

mrtvý tah cvik

Mrtvý tah je král, král funkčních cviků, ale variant jak ho provést mohou být tisíce. Proč vlastně všichni pořád mluvíme o centrovaných kloubech, o neutrálním postavení (nejen u mrtvého tahu samozřejmě)?

K čemu všemu to pořád omíláme dokola, když jsou poté k vidění věci, které jen díky výkonu sklouznou z kvality do kvantity. Abych zvedl více, rychleji a efektivněji, potřebuji se nejdříve lépe hýbat. Až poté mohu zvyšovat kondici.

V neutrálním postavení jsou síly kolem kloubu a působící na něj nejvíce vyvážené. Jsme schopni vygenerovat také největší sílu a hlavně šetrně pro naše tělo. Zapomeňte na kvantitu…

Stahování kladky za hlavu

Stahování kladky

To už se snad ani v našich zeměpisných šířkách nemůže dít! Ale kdyby přece… Jakmile to uvidíte,
pokřižujte se a utíkejte, co to půjde.

Stahování kladky za hlavu s cílem posilovat primárně široký sval zádový, je cesta do pekel a na té cestě hrozí zranění. Pro ramenní kloub je to nevhodná pozice a flexibilita průměrného Honzy nebo Mařenky nedovolí tento cvik udělat správně.

Jednoduchá varianta před hlavu udělá pro vaše ramena daleko více.

Úklony s jednoručkami

úklony s jednoručkami

K tomu snad jen pár vět. Tento cvik neúčinkuje tak, jak si myslíte. Vaše páteř bude vystavena velkému tlaku, a pokud jste před tréninkem seděli celý den v kanceláři, riskujete auvajs. Zvedali byste tímto způsobem nějaké břemeno?… Jen se ptám…