Jsou doplňky stravy pro mladé sportovce vhodné?

Publikováno: 25. dubna 2018

 Kondiční příprava mladých sportovců je více a více profesionální a už se nedá říci, že by platilo obecné pravidlo dělat věci jen tak, jak člověk cítí a jak se dělaly dříve.  

Mladí sportovci ve věku od 10-18 let, kteří začínají pomalu dělat sport na profesionální úrovni a jsou ve fyzickém “boomu”, už cítí větší důležitost stravy a doplňků výživy.

JSOU TEDY DOPLŇKY VÝŽIVY PRO MLADÉ SPORTOVCE VHODNÉ???

Je třeba vzít v úvahu prostředí, ve kterém se mladí sportovci pohybují. Ti, kteří dělají sport na vyšších úrovních mají většinou časový harmonogram tréninků, soutěží a školy velmi plný. Trénink na vrcholové úrovni složený ze silové, rychlostní a koordinační práce má vysoké nároky na kvalitní výživu, aby byli výkonní, budovali kvalitní svalovou hmotu a předcházeli únavě potažmo zranění.

VÝŽIVA SPORTOVCŮ JE JEDNÍM ZE ZÁKLADNÍCH STAVEBNÍCH KAMENŮ PRO ZDRAVÉ A VÝKONNÉ TĚLO A OPTIMÁLNÍ VÝVOJ MOZKU!!!

Studie publikovaná v časopise American Journal of Clinical Nutrition určila výživu jako klíčový faktor růstu a vývoje dospívajících, zejména těch, kteří pravidelně a tvrdě trénují. Sportovci, kteří mají optimalizovanou stravu, mají lepší výkony a zároveň dosahují svého plného růstového potenciálu. Vzhledem k tomu, že je těžké doplnit všechny důležité složky z jídla, doplňky výživy mohou být bezpečným a účinným způsobem, jak vyplnit potenciální mezery ve stravě.

Růstový potenciál

Jak mladí sportovci rostou, potřebují stavební kameny na podporu silných těl. Tyto stavební kameny se nacházejí v kvalitní stravě. Bílkoviny jsou hlavní strukturní složkou svalů, kostí, šlach, orgánů a dalších tkání. Tělo také potřebuje, aby měli vetší příjem vitamínů a minerálů. Bohužel průměrná “mládežnická” strava je nevyvážená a nedostatečná. Potraviny jako jsou ovoce a zelenina, které dodávají klíčové živiny včetně vitamínů A a C, kyseliny listové, hořčíku a draslíku často chybí v jídelníčku mladých.

Kanadská pediatrická společnost doporučuje, aby mladí sportovci jedli vysoce kvalitní zdroj bílkovin – např. kuřecí a krůtí maso, ryby, vejce, hovězí maso, mléko nebo alternativní mléko, ořechy, semínka, fazole a čočku – v každém jídle či svačině. Doporučují také jednu nebo dvě porce “barevného” ovoce nebo zeleniny při každém jídle či svačině, aby mladí sportovci dostávali mikronutrienty na podporu růstu a vývoje.

JEZTE DUHU!!!

 Doplňky stravy, jako je například 100% syrovátkový proteinový izolát a multivitamin s komplexní kombinací vitamínů a minerálů, se doporučují mladým sportovcům již běžně. 

Kognitivní vývoj

Kognitivní vývoj a zdraví mozku jsou důležité pro mladé sportovce a klíčovým facilitátorem jsou omega-3 mastné kyseliny. Omega-3 mastné kyseliny hrají hlavní roli v rozvoji buněčné membrány v celém těle, zejména v kognitivním vývoji a funkci. Mladí sportovci je potřebují pravidelně, zejména proto, že jsou aktivnějšími a vyžadují větší koncentraci při tréninku. Omega-3 pomáhají udržovat normální reakci těla na trénink, což snižuje bolestivost a tuhost a urychluje REGENERACI. Studie zveřejněná v časopise Circulation zjistila, že mladí sportovci by měli konzumovat zhruba dvě porce za týden ryb (losos, sardinky, tuňák, makrela a sleď). Jinými zdroji omega-3 jsou například lněné semínko, chia semínka, vlašské ořechy a konopné semínko, které mohou být konzumovány denně.

Stejně jako ovoce a zelenina, potraviny s obsahem omega-3 nejsou vždy součástí stravování mladých sportovců kvůli alergiím nebo nesnášenlivosti některých potravin. Měli by tedy zvážit doplněk stravy omega-3, aby předešli možným komplikacím.

Sportovní výkon

Hydratace ovlivňuje výkon více než kterýkoli jiný nutriční faktor. Sportovci, kteří jsou dehydratováni před nebo během tréninku, mají menší energetický potenciál, sníženou vytrvalost a kognitivní poruchy. Je důležité, aby mladí sportovci hydratovali před KAŽDÝM tréninkem a poté nahrazovali ztráty tekutin a elektrolytů během a po tréninku.

Během tréninků trvající déle než hodinu, zvláště intenzivních cvičeních nebo cvičeních v horkém počasí, se prvky jako sodík, draslík a hořčík ztrácejí pocením. Mohou být nahrazeny sportovními nápoji, potravinami, jako jsou banány a arašídové máslo, anebo jinými doplňky výživy.

Všechny malé změny k lepšímu ve stravě mladých sportovců vedou k podpoře správného růstu, zdraví a výkonnosti. Pokud se již rozhodnete suplementovat, VYBÍREJE PEČLIVĚ ZNAČKY. Vybírejte doplňky výživy, které jsou vyrobené z vysoce kvalitních ingrediencí a které jsou bezpečné. Před poskytnutím doplňků mladému sportovci se poraďte s pediatrem nebo lékařem. Nebo využijte rady dobrého výživového specialisty.

Více informací k sportovnímu tréninku dětí a mládeže se dozvíte na našem školení KONDIČNÍ TRENÉR DĚTÍ A MLÁDEŽE. Ať už level 1 nebo 2.

Těšíme se na vás

Autor článku: Filip Raptopulos
Filip „Onasis“ Raptopulos je potomkem řeckých bohů. Vyrůstal v rázovitém kraji, kde uhelné lišky dávají dobrou noc (v Karviné). S TRX a funkčním tréninkem začal již při studiích na VŠ v Olomouci a první pokusy na živých tvorech uskutečnil na hráčích fotbalu, tenisu a hokeje. Dále učil na sportovní škole, kde aplikoval kruhové tréninky a TRX tréninky na žácích povinné školní docházky.