Cvičení v těhotenství aneb tvé tělo ti poděkuje nejen v průběhu, ale i po porodu

Publikováno: 5. ledna 2021

Těhotenství je období, ve kterém tělo ženy prochází nejednou změnou. Mění se váha, rozložení proporcí, uložení těžiště a vlastně dohází ke změnám téměř ve veškerých orgánových soustavách. Můžeme se setkat se spoustou názorů na pohybovou/sportovní aktivitu v tomto období.

Z mých zkušeností s prací s těhotnými ženami vidím jednoznačný přínos pohybové aktivity v průběhu těhotenství. Benefitem je nejenom lepší pocit během gravidity, menší obtíže s bolestmi zad, lepší mobilita i při přibývající váze, ale i lepší fyzická připravenost na samotný porod, který je fyzicky velice náročný a pro většinu prvorodiček je to i velmi dlouhý proces zrození nového života. Bohužel spousta fyziologických porodů končí císařským řezem z důvodu vyčerpání rodičky. I z tohoto důvodu je velmi přínosné se na to připravovat v průběhu celého těhotenství. Z informací od žen, se kterými jsem pracovala v průběhu těhotenství na udržování fyzické kondice, vím, že velká většina se již 2.-3. den po porodu cítila velice dobře, byly schopné bez větších obtíží fungovat během dne a nepociťovaly extrémní únavu jako ženy, které během těhotenství žádným způsobem necvičily.

Jelikož během gravidity prochází tělo ženy nesčetnými změnami, musí se i cvičení v tomto období přizpůsobovat potřebám daného trimestru. Jiný přístup bude u vrcholové sportovkyně a u ženy, která se sportem nemá žádné zkušenosti. K těhotné ženě musíme vždy přistupovat velice pečlivě, musíme se zaměřit na její pocity během cvičení a vždy přizpůsobovat zátěž dané situaci. Při práci s těhotnou ženou bychom měli vždy vědět, v jaké fázi těhotenství se nachází, zda je její těhotenství fyziologické (v případě rizikového těhotenství musí mít žena vždy potvrzení od ošetřujícího lékaře, že může provádět pohybovou aktivitu), jak se žena v daném období cítí.

 

Naopak žena, která bude chtít v době těhotenství cvičit, by měla vyhledat odbornou pomoc v podobě vhodně vzdělaného osobního trenéra, fyzioterapeuta nebo speciálního skupinového cvičení.

Největšími benefity, které žena bude vnímat, pokud bude vhodně cvičit, budou menší nebo žádné bolesti zad, menší otoky dolních končetin, lepší fyzická zdatnost i na konci těhotenství nebo lepší mobilita. Další výhody žena pozná až po samotném porodu. Okamžitě po porodu dochází k zavinování dělohy. Od mých svěřenkyň vím, že jim bývá říkáno, že se jim děloha zavinuje krásně a poměrně rychle, z čehož usuzuji, že i na tento proces má cvičení pozitivní vliv. Pokud bude žena správně a efektivně cvičit v průběhu gravidity, po porodu bude mít menší obtíže s diastázou břišních svalů nebo se svalstvem pánevního dna, které je v těhotenství a hlavně při porodu vystaveno obrovskému tlaku a musí mnohonásobně zvětšit svou plochu. Určitě se také bude lépe vracet ke své původní váze.

Pokud jste byly zvyklé pravidelně cvičit před otěhotněním, rozhodně se nebojte se cvičením pokračovat i nadále. Uděláte tak prospěšnou věc nejen pro sebe, ale i pro vaše miminko. Samozřejmě budete muset některé sportovní návyky upravit, abyste si naopak neubližovaly, ale pokud od někoho uslyšíte, že byste se v těhotenství měly šetřit a přestat se cvičením, zkuste se ho zeptat proč? Tělo, které bylo zvyklé na pravidelný pohyb, ho bude pozitivně vnímat i během gravidity. Samozřejmě se žena vždy musí řídit svými pocity. Ve chvíli, kdy se na cvičení necítí, není důvod proč tento pocit překonávat. Těhotenství není období, ve kterém se snažíme nějakým způsobem snižovat váhu nebo naopak zlepšovat fyzickou kondici. Jen nezapomínejte, že pravidelným pohybem prospíváte nejenom sobě ale i vašemu miminku.

 


Autor článku: Kristýna Bělíková
Fyzioterapeutka, studentka Aplikované tělesné výchovy a sportu pro osoby se specifickými potřebami na UK FTVS, lektorka těhotenského a poporodního cvičení. Od mala milovala pohyb a je ráda, že i v dospělosti je pohyb hlavní náplní jejího života. Pohyb by měl být nedílnou součástí našeho života v kterémkoliv jeho období.