Síla jako zdroj života

Publikováno: 10. února 2021

Ráda bych svou úvahu začala tím, že zkusím upřesnit výraz správnost pohybu – alespoň jak jej vnímám já. V dnešní době je mnoho trenérů, kteří by vám rádi říkali, jak máte co dělat, tedy jak daný cvik provádět, aby to bylo efektivní na dané svalové partie a vy tak například vytvarujete “cool” zadek. Málokdo vnímá pohyb a sílu těla vycházející především z našeho vnitřního nastavení jako celku. Žijeme v době, kdy na sociálních sítích počet “folowers“ určuje jakousi “správnost” toho, jak by provedení mělo vypadat, avšak málokdo doopravdy ví, že i v pohybových návycích se dějí nemalé chyby, které mohou ublížit. Nezastávám názor, že i špatný pohyb je pohyb. Než špatný pohyb, raději nedělejte nic, alespoň si neublížíte!

Síla je pojem, který můžeme vnímat jako specifickou věc a dívat se na ni z různých úhlů pohledu. Dnes budeme mluvit o síle svalové a o tom, jaký má vlastně vliv na náš organismus jako celek. Pod pojmem silný člověk si já osobně představím člověka, který vnímá život tak, jak přichází, a má rozvinutou sílu jak fyzickou, tak i duševní. Je naplno schopen odolávat stresu a vnějším vlivům. Vlastní vyrovnaností a silou víry v sebe sama si plně určuje svůj život tak, aby v něm byl naplněn. Někdo zase může vidět svalovce, který se nevejde do trička, jiný například maminku se třemi dětmi, o které se dokáže perektně postarat. Každého z nás spojuje jeden společný pojem a tím je slovo síla. Co si pod pojmem síla představujete vy?

Představme si, že bychom žili v jiné době a naším cílem by bylo shánět potravu pro celý indiánský kmen. Silnější by vyhrál, uživil by vesnici a přesto by nebyl z pohybu unaven. Žijeme v době, která nám nabízí nespočet pokušení v podobě nezdravých jídel a různých způsobů trávení našeho času a je jen na nás, abychom se rozhodli, kterou cestou chceme jít. Ale co když chceme mít v rovnováze tělesné i duševní zdraví, jen nevíme, kde začít?

Síla je v tom, začít u sebe. Najít sílu na to, mít sílu začít! A když už tu sílu najdeme, je potřeba v ní vytrvat a opakovat tento process pěstováním naší vůle. Síla je nám dána od přírody. Když nám jde o život, vlastní silou dokážeme cokoliv, jen je potřeba tu sílu objevit a pěkně se o ni starat.

Síla v pohybu je ten největší dar a ten je potřeba pěstovat. Dnes už nežijeme v přírodě, nelovíme si zveř a naše lidská osobnost je vystavena moderní době, ve které spousta z nás sedí v zaměstníní nebo doma a pohybuje se jen zřídkakdy. Človek byl odjakživa stvořen k pohybu a pohybem i pěstoval svou sílu. Respektive silovou vytrvalost.

Silová vytrvalost je schopnost svalu odolávat zátězi po delší časový úsek. Představme si, že budeme nosit skříň do pátého patra. První den nám to dá pěkně zabrat, ale poneseme ji tak každý další den zhruba měsíc a po měsíci přidáme ke skřini ještě židli a nikterak nás to nevyčerpá. Zjistime tedy, že dokážeme jednoduše zvyšovat svou sílu a tím (laicky vysvětleno) budovat silovou vytrvalost. Pozor ale, nejde jen o to nosit skříně. Vezmeme například váhu vlastního těla nebo jednoduchou zátěž v podobě činky a správně provedeme pár dřepů, výpadů, tlaků, tahů a nebo kliků. Poprvé nás to dostatečně vyčerpá, možná ani nějakou sérii cviků nedokončíme, podruhé to bude podobně náročné, ale zopakujeme–li sestavu několikrát, zjistíme, že se cítíme lépe. Můžeme postupně začít přidávat – a o to víc se zlepšuje i naše duševní síla a pozitivní pocit. Jsou to dvě nádoby, které korespondují. Kolega v práci nás jen tak nenaštve a jsme daleko lépe schopni odolávat stresu. Síla fyzická nám buduje sílu duševní a naopak. Zkusme se dostat do venkovních podmínek a budovat silovou vytrvalost například během nebo jízdou na kole. Opět nám půjde o to, natrénovat nějaký daný úsek, který si zvolíme k překonání. Tento úsek opakujeme, časem se naše fyzická kondice zlepšuje a můžeme tak dělat delší úseky a současně pracovat se svalovým systémem, který postupným zatěžováním získává odolnost a vnitřní sílu. Sílou svalu a jeho schopností zmnožit  (zhustit) jeho buňky se tvoří odolnost a pevnost svalu.

Jak to tedy spolu všechno souvisí?

Nějtěžší je začít a když už začnete, setrvejte. Mozek vymyslí mnoho důvodů, proč pohybovou aktivitu nedělat a raději sedět na gauči ve své komfortní zóně, ale když ho přemluvíte, vaše tělo se vám odvděčí pocitem štěští a vyplavením endorfinů do mozku. Tento pocit má navíc ten bonus, že jej budete chtít opakovat. Je to jednoduchý princip. Pohyb, opakování, silová vytrvalost, pocit štěstí. Tréninkovou jednotku je ideální opakovat 3-4x do týdne.

A když přijdete do pohybového centra nebo studia, jakou lekci si vybrat? Vybírejte jednoduše z těch, kde v základu používáte váhu vlastního těla a lekce je zpestřena o různé zátěžové stupně pomocí funkčních pomůcek. Ty nebudou vypadat jako zmiňovaná skříň, ale posunou vás dál a vytvoří princip balhodárné silové vytrvalosti. Lekce se zátěží s názvem PUMP má výhodu krátké nakládací činky, kde si můžete sami doplnit váhu a po odcvičení lekce, nebo-li sestavy, budete chtít překonat svůj limit a příští hodinu zvládnout větší počet opakování nebo těžší váhu. Lekce, kde je vyškolený lektor z 3DF Academy vám navíc zaručí správnou techniku provedení a pohyb bude celotělový, abyste mohli klidně stěhovat nábytek do 4. patra bez výtahu a využít tak silovou vytrvalost i v praxi!

Kateřina Antošová

Autor článku: Kateřina Antošová